Tęsiu vakarykštį įrašą apie 21 mėn. vaiką. Tiksliau jam tinkamus žaislus ir žaidimus. Baigėme tuo, kad tokio amžiaus vaikas mėgsta žaisti ne tik su parduotuviniais žaislais, bet apskritai su bet kuo.
Ką turime iš gamtos
Jei norite, kad vaikas geriau suprastų jį supantį pasaulį, turite jį supažindinti su gamtos produktais. Jeigu gyvenate bute ir neturite sodo, reikės labiau pasistengti. Labai svarbu, kad parodytumėte vaikui, jog asfaltas yra dirbtinis, o vanduo ar pienas gaunamas ne vien iš čiaupo, butelio ar pakelio. Mažyliui svarbu patyrinėti skirtingas gamtines medžiagas, todėl leiskite jam išsitepti, nes tik žaisdamas vaikas suvoks, kaip viskas sąveikauja tarpusavyje.
Vandens žaidimai. Žaisdamas su paprastu, muiluotu, spalvotu, šiltu ar šaltu vandeniu jūsų vaikas supras, kad vanduo teka, tykšta, o galiausiai atšąla, kad ir koks šiltas būtų buvęs iš pradžių. Jeigu į vandenį įmerkiame šiaudelį ir pučiame, jis burbuliuoja. Kai kurie daiktai vandenyje plaukia, kiti skęsta, o dar kiti ištripsta. Sandariame inde vandenį galima pernešti, o iš rėčio ar rieškučių jis išteka, prasisunkia per drabužius ar medžiagos skiautes. Vaikui bus naudinga pažaisti su bet kokiu kiekiu vandens. Nors dūkti „varlinuke“ būtų nuostabu, o pliuškentis namų vonioje – turbūt paprasčiausias sprendimas, labai gerai tiks ir didelis dubuo, po kuriuo patiesite laikraščių. Dar duokite mažų indelių, kuriais vandenį galima samstyti ir pilstyti, arba įdomiau – ledo kubelių, maistinių dažų, rankinį plaktuvą. Bus tiek džiaugsmo!
Žemė ir molis. Šie gamtos turtai dažniausiai asocijuojasi tik su purvinomis rankomis, drabužiais ir pan., todėl vaikams dažniausiai duodamas plastilinas. Tačiau vienas iš tikro molio privalumų ir yra jo teplumas. Vaikui reikia pažinti, koks tižus gali būti molis, bet molį taip pat galima kočioti, minkyti, suriesti į formą ar ją išspausti. Greitai mažylis supras, kad šlapias molis labai lipnus, sausesnį sunku minkyti, o visiškai išdžiūvęs jis tampa kietas kaip akmuo. Pirktas ar pasidarytas plastilinas taip pat gerai, tačiau vaikui būtina pažinti ir tikrąjį daiktą.
Smėlio žaidimai. Smėlis įdomus tuo, kad sumaišytas su vandeniu primena molį, o visiškai sausas yra lakus kaip vanduo. Tačiau iš tikrųjų jis nėra nei kietas, nei skystas. Žaidimuose su smėliu, kaip ir su vandeniu, svarbu įvairovė, o ne pačios medžiagos kiekis. Nuostabu žaisti paplūdimyje ar smėlio dėžėje, bet keli kilogramai smėlio ant patiesalo garaže ar net virtuvėje suteiks džiaugsmo ir žiemą. Jeigu nėra smėlio, galima išbandyti ryžius. Duokite vaikui įvairių šaukštų ir indelių, paskatinkite „virti košę“ – tokius žaidimus vaikai paprastai mėgsta labiausiai.
Akmenys ir medžių lapai. Žaisdamas su tokiais dalykais vaikas neišmoks geologijos ar botanikos – tam jis dar per mažas. Bet stebėdamas gamtą jis supras, kad šlapi akmenys įgauna blizgesį, o nudžiūvę vėl nupilksta, kad žalia šakelė linksta, o sudžiūvusi triokšteli, pasaulis pilnas įdomiausių formų, tekstūrų ir spalvų.
Naudingi žaislai
Trinkelės (kaladėlės). Trinkelėmis, kurių reikėtų turėti nors 60, vaikas žais dar bent keletą metų. Smagu, kai jos spalvotos, bet svarbiau yra formų įvairovė. Geriausia, kai mažesnės trinkelės yra pusės didesniųjų dydžio. Visas išverskite – kokia netvarka. Sudėkite vieną po kitos – argi ne traukinys? O gal tvora ar koks ornamentas? Sustatykite visas ant mažiausios ir bokštas nugrius. Statykite ant didžiausios – stovės.
Vienas į kitą įdedami arba vienas ant kito uždedami žaislai. Jų tokia įvairovė! Vaikas išmoks ir pats sau įrodys, kad apvalios detalės netelpa pro kvadratines skyles, dideli daiktai nelenda į mažus, sudėtingos formos susijungia tik pasuktos tam tikru kampu. Šių žaislų galima ne tik nusipirkti, bet ir prasimanyti namuose. Kartoninėje dėžėje iškirpkite ertmes, pro kurias tilptų turimos trinkelės ar kamuoliukai. Statykite bokštus iš plastikinių stiklinių arba dėkite jas vieną į kitą. Ilgai „grojantys” žaislai – žaidimų figūrėlės, kurias galima įsodinti į mašinas ir pan.
Dėlionės. Pirmoji „dėlionė“ gali būti tešlos lakštas: išspauskite forminius sausainius, o vaikas tegu sudeda juos atgal į lakštą. Mažyliui taip pat turėtų patikti medinė dėlionė, kurios objektus galima iškelti paėmus už rankenėlės. Greitai jis galės imtis mums įprastos dėlionės, sudarytos iš kelių didelių gabalų.
Užsimaunantys ir susiveriantys žaislai. Kabliuką ir žiedą galima sujungti, du kabliukus – irgi, bet dviejų žiedų – ne. Kodėl? Tegu vaikas užkabina plastikinį žiedą ant skėčio koto arba sujungia traukinuką, kurio vagonų jungtys paprastos. Labai smagu verti žiedus ant ko nors ilgo ir siauro, pvz., lazdelės, o jeigu žiedai skirtingo skermens, juos suvėrus tam tikra tvarka išeis piramidė! Galima verti užuolaidų žiedus ir kt. ant siūlo ar batraiščio.
Žaidimai
Vaikas turi suprasti, kas dėl ko atsitinka, ir kaip tą padaryti, atrasti mums akivaizdžius dėsnius ir pasiekti meistriškumo darant veiksmus, kuriuos mes atliekame net nesusimąstydami.
Pripildyti ir ištuštinti. Prisemti puodelį vandens ar smėlio, pridėti maišelį apelsinų ar jūsų rankinę smulkių žaislų, o paskui vėl juos ištraukti – pirmieji žingsniai sudėtingų veiksmų link. Mokydamasis koordinuoti savo judesius vaikas kartu sužino, kiek vandens telpa į kokį puodelį, kiek trinkelių galima sudėti į tą dėžutę, kas atsitinka, kai indą apverčiame. Mažyliui riekės daug įdomių daiktų, įvairių indelių ir tėvų kantrybės.
Rūšiavimas. Pastebėti daiktų panašumus ir skirtumus bei išmokti juos mintyse sugrupuoti – viena iš svarbiausių jūsų vaiko mąstymo užduočių. Rūšiuodamas daiktus rankomis vaikas išmoksta juos rūšiuoti mintyse. Būkite atidesni ir pastebėsite, kad vaikas išskiria visas mašinėles iš kitų žaislų, o po kurio laiko jis atskirai sudės apelsinus ir bulves. Dar vėliau pamatysite, kad jis mėgina išspręsti sudėtingesnius klausimus, pvz., ar obuolį dėti prie kamuolio, nes abu apvalūs, ar prie sausainio, nes abu valgomi. Vaikas ims rūšiuoti viską, kas pasitaikys po ranka, bet smagiausia grupuoti gamtos objektus, kurių skirtumai nėra labai akivaizdūs, pvz., akmenis ar kriaukleles.
Konstravimas. Kai vaikas įgyja visus minėtus įgūdžius, pats laikas tikriems žaislams. Tačiau jie turi būti kokybiški, kad detalės tikrai tiktų viena kitai, kaip vaikas yra išmokęs jas taikyti.
Keli žaidimėliai, kuriuos babycentre.co.uk siūlo žaisti su 21 mėn. amžiaus vaiku:
Slėpynės su meškučiu
Vaikas supažindinamas su tradicinėmis slėpynėmis, tačiau čia dar veikia meškutis ar koks kitas mylimas žaislas. Žaidimas ugdo stambiąją motoriką ir skatina suprasti, kad daiktas yra net ir tada, kai jo nesimato. Jums reikės vaiko mylimo meškučio ar kokio kito minkšto žaislo.
Tegu vaikas nežiūri, o jūs paslėpkite meškutį. Tada paprašykite, kad mažylis jį rastų. Kol vaikas suvoks žaidimo esmę, rinkitės labai paprastas slėptuves. Palaipsniui meškutį paslėpkite vis sudėtingesnėse vietose ir nepamirškite gausių ovacijų kaskart, kai vaikas randa meškutį.
Paštas
Mažiems vaikams paprastai labai patinka siųsti ir gauti laiškus. Lavinama vaizduotė ir judesių koordinacija. Jums reikės didelės dėžės, žirklių, popieriaus ir kreidelių.
Apverskite kartoninę dėžę ir prapjaukite joje plyšį – tai bus jūsų pašto dėžutė. Dabar prirašykite laiškų. Paklauskite vaiko, kam jis norėtų nusiųsti laišką. Gal tėčiui ar sesutei, o gal kuriam iš žaislų? Laiškus vaikas gali nupiešti arba „parašyti“ kreidutėmis, o adresatą taip pat galima „užrašyti“ arba nupiešti. Pabaigę laiškus, išsiųskite juos. Kai visi laiškai bus išsiųsti, imkitės paštininko vaidmens. Atidarykite dėžę ir leiskite vaikui išimti laiškus. Padėkite jam įteikti juos adresatams. Jeigu gavę laišką žaislai šokinės iš laimės, vaikas bus tikrai savimi patenkintas.
Tekstas parengtas pagal babycentre.co.uk
Nuotrauka iš metaefficient.com
Mūsų patirtis:
Su gamta dar nelabai pradėjome žaisti. Kelis kartus buvome smėlyje, bet didelio susidomėjimo vaikas neparodė. Dabar mėgėjas rinkti VISUS akmenis, kiek tik randa po kojomis 🙂 Aišku, kiekvienoj rankoj telpa tik po vieną… 🙂 Iš minėtų žaislų mėgsta padėlioti trinkeles į bokštus. Statydami juos mėginam kalbėti apie spalvas, bet kol kas svarbiausia pastatyti kuo aukštesnį bokštą 🙂 Įdėti vieną daiktą į kitą, pataikyti formas į skyles ar sudėti medinės dėlionės objektus į vietas – jau praeitas etapas. Rūšiuoti dar nerūšiuojame, bet patinka verti. Turime tam specialų medinių figūrėlių ir virvutės rinkinį, galvoju nupirkti knygelę, kur reikia suverti batraištį per tam tikras skylutes, kad pamatytum piešinį. Manau, patiktų. Aistra pilstyti iš vieno į kitą, tikiuosi, irgi jau praėjo. Nes tam visai neturiu kantrybės… 🙂 Iš šio teksto pasisėmiau minčių, reiks ką nors išmėginti.